Subframe pronto

Zelf een subframe in elkaar lassen blijkt een intensieve klus. Weer drie uur lassen later ligt er echter een heel acceptabel subframe op de werkbank!

Het subframe was inmiddels technisch in orde. Het ontbrak aan afwerking. Gapende gaten in de niet dragende delen heb ik daarom voorzien van staal. Het is een heel gepuzzel om eerst het staal op maat te maken en het daarna netjes in de gaten te lassen. Ik leerde dat het verstandig is de stukjes plaatstaal iets kleiner uit te knippen dan het gat waar ze in moeten. Dan kun je rondom de naden netjes dichtlassen. Kleinere stukjes die ik passend maakte fixeerde ik tijdelijk met een grote magneet zodat ik daarmee de stukken bij elkaar kon houden totdat een puntlasje dat van me overnam. Het subframe is na deze klussen klaar voor zandstralen en poedercoating. Morgen eens informeren bij de poedercoat hoe lang ze nodig hebben om de motorsteunen en het subframe te stralen en vervolgens te poedercoaten.

Lancia Beta Montecarlo subframe

Je ziet het, in het oude subframe heb ik de verstevigingen gezet die ik vervolgens weer heb “ingepakt” met plaatstaal om het subframe er weer netjes uit te laten zien. De ontstane ruimte geeft plek aan het oliefilterhuis en de uitlaat van de turbo motor. Het gewicht is toegenomen, de stevigheid ook. Dit subframe kan meer hebben dan het originele exemplaar.

Ik heb ook nog even aan de motor gewerkt. De bak ligt er weer af en ik heb alvast een aantal zaken gedemonteerd. Hij kan nu opgetakeld worden waarna ik hem aan het spit hang om de grote onderhoudsbeurt te gaan doen. Dat is het programma voor de rest van de week.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error

Vind je het een leuke blog? Share, like of subscribe!