Het afgelopen weekend reeg ik het blok aan het spit en demonteerde ik het grotendeels. Cruciale onderdelen voor de aanblik van de motor heb ik ontvet en behandeld. Ze liggen klaar voor een verse laag matzwarte verf.
Voordat ik zover was moest ik nog wel het een en ander voorbereiden. Het begon met het optakelen van het blok zodat ik dit aan de kar met “spit” kon vastmaken. Een oude grootschoot van een zeilboot bewees zijn diensten en al snel kon ik het blok op mooie werkhoogte bewonderen en bewerken. Ik startte met het demonteren van de complete uitlaat vanaf het spruitstuk naar het flexibele deel zodat ik ineens de hele turbo met alles erop en eraan eraf had. Het was maar goed dat ik dit aanpakte, de uitlaatpakking van het spruitstuk was al kapotgeslagen en moest nodig vervangen worden. Die heb ik gelukkig klaarliggen, hij zal minder knetterend door het leven gaan straks.
Ik vervolgde met de toch wel erg roestige carterpan. Altijd een verrassing hoeveel sludge erin ligt, een pijnlijke constatering van uitgebleven onderhoud is namelijk een smurrielaag op de bodem van deze opvangbak. Het carter bleek echter in heel nette staat aan de binnenkant. Ondanks de roest aan de buitenzijde was de pan nog helemaal roestvrij van binnen en de smurrie was een dun laagje dikkere olie dat heel makkelijk weggeveegd kon worden. Met de flex en een schuurschijf ontroestte ik de carterpan waarna hij lekker in de Fertan kon voor de verdere afwerking.
Mijn aandacht ging weer terug naar het blok. Ik zette het op tijd en fotografeerde alle poelies en merktekens. Het merkteken van de voorste balansas was even een twijfelgevalletje. Het staat ongeveer op 17:00 en tegenover het merkteken op de poelie zit een klein deukje in de stalen beschermkap. Moeilijk te zien, maar als je het weet, is het niet te missen.
Voortvarend demonteerde ik de belansassenriem met aandrukrol en de ditributie met alle loop- en aandrukrollen. Eentje blijkt volledig gaar, het is goed dat ik die moet vervangen. De andere rollen zijn eigenlijk nog in zeer goede staat maar heb ik nieuw dus die worden vernieuwd. Het laatste probleem was de bout in het krukastandwiel. Deze is rechtsdraaiend en zit ontzettend vast. Sloten WD40, een brander en een zware luchtsleutel hielpen niet. Hij is en blijft vastzitten. Ik weet dat het uiteindelijk goed gaat komen, op dit moment is dat echter nog een utopie. Ik denk dat ik het hele blok achterin de auto leg en eermee naar de garage rijd om met wat professioneler gereedschap de bout eruit te halen. Ik denk zelfs naar de garage te gaan die de laatste keer de distributie gedaan heeft, kunnen ze hun eigen gecreƫerde probleem oplossen. Om mijn zinnen te verzetten en de WD40 te laten intrekken heb ik alvast de motorsteunen in de zwarte lak gezet. Ik wilde ze laten poedercaoten maar dat red ik helaas niet meer, dan is de auto niet op tijd klaar. Ach, dat spuitwerk ziet er niet eens heel erg verkeerd uit!